mandag den 2. juni 2008

artikelpaadagensmedicindk


Med udgangspunkt i nedenstående vil jeg gerne give mine kommertarer (link til artikel)

Jeg selvfølgelig stolt over at Vejle sygehus er så dygtigt. Jeg vil dog komme med en advarsel.
Hele systemet ligner for meget IBM, som de ansatte flytgter fra i Danmark.

På www.dagensmedicin.dk står der den 2007-12-12:

Vejle Sygehus er landets bedste. Kåret af Dagens Medicins læsere og understøttet af alverdens kvalitetsdata. Det østjyske har nægtet at spille andenviolin i forhold til de største sygehuse og har med stor selvtillid forvandlet sig fra håndværkersygehus til hightechsygehus.

Leder: Jylland løber med det hele
Derfor vinder Vejle
Samlet vinder:
Den overordnede vinder af Danmarks Bedste Hospital findes blandt vinderne af de tre sygehuskategorier – de største, de mellemstore og de mindre hospitaler. Udslagsgivende er antallet af topplaceringer – og på dette grundlag er Vejle Sygehus valgt, fordi Vejle har fire førstepladser, to andenpladser og fire tredjepladser.

Kategori; Mellemstore hospitaler:
Et højt bundniveau og flere topplaceringer har skudt Vejle Sygehus øverst ind på listen i kategorien mellemstore sygehuse. Vejle Sygehus er bedst i sin klasse inden for specialerne onkologi, ortopædkirurgi, øre-næse-hals og oftalmologi – hvoraf det sidste også vinder samlet og slår øjenafdelingerne på de største hospitaler. Samtidig scorer sygehuset jævnt godt på forskellige kvalitetsmål for behandlingen og særligt højt for patienttilfredshed, hygiejne og tryghed ved udskrivelse. Det er landets mest produktive sygehus, og så har læserne vist stor tiltro til sygehuset, som i konkurrence med de andre mellemstore sygehuse gennemsnitligt får flest stemmer pr. speciale.


Afdelingernes resultater bliver banket fast i alles hukommelse med pædagogiske smileys.

Regnestykket er simpelt – de glade smileys belønnes med et anerkendende nik fra sygehusledelsen og en lille kontant præmie på 5.000 kr., mens de sure smileys udløser en tilsvarende stor bøde og et forklaringsproblem. På den måde bliver de ansatte på Vejle Sygehus månedligt bedømt på den behandlingskvalitet, de leverer til patienterne. Og blandt andet derfor er sygehuset nu blevet kåret som Danmarks bedste.

På en stor fladskærm i direktionslokalet klikker sygehusdirektør Per Askholm Madsen scenevant rundt mellem lange rækker af kvalitetstal. Med få klik kan han tage den øjeblikkelige temperatur på sygehusets præstation og afsløre alle afdelingernes evne til at sende udskrivningsbreve, leve op til hygiejnekrav, undgå genindlæggelser og meget mere.

Resultaterne er tilgængelige på sygehusets intranet, og hver måned skal afdelingerne stå til regnskab for dem. Per Askholm Madsen ser ud til at more sig, og så er han i øvrigt overbevist om, at kimen til den økonomiske og behandlingsmæssige succes på Vejle Sygehus ligger i disse talrækker og de iøjnefaldende smileys.

»Vi er enormt fokuseret på resultater, og i kraft af alle de kvalitets- og servicedata, vi har til rådighed elektronisk, kan afdelingerne hele tiden se, hvordan de performer. Men ud over det kan jeg ikke pege på en enkelt faktor, der gør dette sygehus til en succes,« siger Per Askholm Madsen.

Han ved godt, at det kan opfattes som overdreven overvågning af medarbejderne, men hæfter sig ved, at det har sine fordele.

»Vi giver stor frihed til de enkelte afdelinger, som får gode muligheder for at udvikle sig og sætte nye initiativer i gang på egen hånd. Vi tror på, at det skaber de bedste ideer og det bedste engagement. De ansatte kan jo godt lide at rose sig selv, når det går godt, og så kan vi jo også tillade os at påpege, når de skal forbedre sig,« siger Per Askholm Madsen og peger grinende op på en af de sure smileys på fladskærmen.

Cheflæge Johannes Gaub kalder de farvestrålende smileys for et effektivt pædagogisk redskab, men da ledelsen i sin tid indførte det, var der en del surmuleri i krogene blandt læger og sygeplejersker. De ansatte blev dog langsomt vænnet til at arbejde under betingelserne, og det store fokus på resultater er nu et vilkår, som man indretter sig efter, hvis man ønsker at arbejde på Vejle Sygehus.

Vinderkultur
Smileys er dog blot symboler på, hvorfor Vejle Sygehus klarer sig godt. En stor del af forklaringen skal findes i en kultur, som er bygget op gennem mange år, hvor ambitionen er hele tiden at udvikle sig.

Sidste år kunne flere af landets mellemstore sygehuse dårligt få armene ned. De havde fået fire stjerner ud af fem på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside sundhedskvalitet.dk. Vejle Sygehus var et af de sygehuse, som på kvalitet havde slået universitetshospitalerne. Mens champagnepropperne sprang rundt om i landet, skulede ledelsen lidt misfornøjet til stjernerne.

Hvorfor havde Vejle dog ikke fået de maksimale fem stjerner?

De ansatte blev belønnet med othellolagkager, men næste dag blev de pænt bedt om at gøre det endnu bedre. Den ånd definerer de selv som vinderkultur. Selv om man er et mellemstort sygehus, er der ingen grund til at bøje sig for de største, mener Claus Pommerencke, som er ledende overlæge på øjenafdelingen.

»Hvorfor ikke stile efter at blive de bedste? Det kan vi da lige så godt,« siger han.

De ansatte har lidt svært ved at forklare, hvad vinderkultur er, men ord som musketerånd, teamwork og åbenhed går igen. Næstformanden i MED-udvalget på sygehuset, ergoterapeut Anniezette Pedersen, hæfter sig ved korpsånden.

»Vejle Sygehus har et godt ry, og det er vigtigt for vores selvforståelse. Der er en god ånd og en høj arbejdsmoral, hvor der er godt samarbejde mellem forskellige team. Der er plads til at bruge sin faglighed, og fra ledelsen er der stor respekt for medarbejderne. Derfor bliver kravene fra ledelsen accepteret, selv om vi selvfølgelig går mest op i patientkontakt og synes, at der bliver brugt for meget tid på registrering,« forklarer hun.

I skåltaler nævner ledelsen og de ansatte gerne afdelingernes samarbejde om overbelægning som det mest konkrete eksempel på, hvorfor tingene fungerer i Vejle. Her ligger ingen patienter på gangene, fordi sygeplejersker blot flytter dem over på en anden afdeling, hvis der opstår en flaskehals. Det er fleksibilitet og i øvrigt noget, de selv har fundet på uden ledelsens indblanding.

(resten af artiklen kan læses på dette link)


tilbage


(hvis du ved et tilfælde er havnet her, er det nok bedst du starter ved begyndelsen )

Ingen kommentarer: