mandag den 2. juni 2008

denraadgivendeingenioer4omibm

Ved et tilfælde fandt jeg på netten en artikel om Vejle sygehus på

www.dagensmedicin.dk.



Jeg er selvfølgelig stolt over at Vejle sygehus er så dygtigt. Jeg vil dog komme med en advarsel.
Hele systemet ligner for meget IBM, som de ansatte flytgter fra i Danmark.

Jeg vil gennemgå artiklen og komme med mine kommentarer til følgende formuleringer:

"Afdelingernes resultater bliver banket fast i alles hukommelse med pædagogiske smileys."

"Regnestykket er simpelt – de glade smileys belønnes med et anerkendende nik fra sygehusledelsen og en lille kontant præmie på 5.000 kr., mens de sure smileys udløser en tilsvarende stor bøde og et forklaringsproblem."


"Resultaterne er tilgængelige på sygehusets intranet, og hver måned skal afdelingerne stå til regnskab for dem. Per Askholm Madsen ser ud til at more sig,"

Vi er enormt fokuseret på resultater, og i kraft af alle de kvalitets- og servicedata, vi har til rådighed elektronisk, kan afdelingerne hele tiden se, hvordan de performer.

"Han ved godt, at det kan opfattes som overdreven overvågning af medarbejderne, men hæfter sig ved, at det har sine fordele."

»Vi giver stor frihed til de enkelte afdelinger, som får gode muligheder for at udvikle sig og sætte nye initiativer i gang på egen hånd. Vi tror på, at det skaber de bedste ideer og det bedste engagement. De ansatte kan jo godt lide at rose sig selv, når det går godt, og så kan vi jo også tillade os at påpege, når de skal forbedre sig,« siger Per Askholm Madsen og peger grinende op på en af de sure smileys på fladskærmen.



Vinderkultur



Cheflæge Johannes Gaub kalder de farvestrålende smileys for et effektivt pædagogisk redskab, men da ledelsen i sin tid indførte det, var der en del surmuleri i krogene blandt læger og sygeplejersker. De ansatte blev dog langsomt vænnet til at arbejde under betingelserne, og det store fokus på resultater er nu et vilkår, som man indretter sig efter, hvis man ønsker at arbejde på Vejle Sygehus.


Ergoterapeut Anniezette Pedersen siger:
»Vejle Sygehus har et godt ry, og det er vigtigt for vores selvforståelse. Der er en god ånd og en høj arbejdsmoral, hvor der er godt samarbejde mellem forskellige team. Der er plads til at bruge sin faglighed, og fra ledelsen er der stor respekt for medarbejderne. Derfor bliver kravene fra ledelsen accepteret, selv om vi selvfølgelig går mest op i patientkontakt og synes, at der bliver brugt for meget tid på registrering,« forklarer hun.


I skåltaler nævner ledelsen og de ansatte gerne afdelingernes samarbejde

Her følger hele artiklen og kommentarerne

artikel på dagensmedicin.dk

tilbage

(hvis du ved et tilfælde er havnet her, er det nok bedst du starter ved begyndelsen )

Ingen kommentarer: